دستیابی به هوای فشرده اویل فری چگونه است؟

اصطلاح اویل فری به معنای «هوای فشرده بدون روغن » یا «هوای فشرده بدون اثر روغن» است. دستیابی به هوای فشرده اویل فری مقوله ای بسیار مهم است که در این مقاله بررسی خواهیم کرد.
این اصطلاح یک عبارت گمراه کننده است و اثبات یا تضمین آن در عمل مشکل است.
اندازه گیری دقیق روغن در هوای فشرده تا مقدار صفر و دستیابی به هوای فشرده اویل فری ممکن است امکان پذیر باشد.
بررسی استانداردهای ISO 8573 مربوطه این امر را تایید می کند.
برای اندازه‌گیری «روغن کل» در هوای فشرده، کاربر نیاز به آزمایش آئروسل روغن و بخارات روغن مطابق با روش و با استفاده از تجهیزات آزمایش نشان‌داده‌شده در ISO8573-2 و ISO8573-5 دارد.
در نهایت کاربر باید نتایج را با هم ترکیب کند.
حد اندازه گیری دقیق برای “روغن کل” ۰٫۰۰۳ میلی گرم بر متر مکعب است.

دستیابی به هوای فشرده اویل فری از نظر فنی

هوای فشرده بدون روغن (Technically Oil Free Air) اصطلاحی است که به هوای فشرده ای گفته می شود که:
برای کاهش روغن مایع، آئروسل روغن و محتوای بخارات روغن به سطوح بسیار پایین (اما قابل اندازه گیری) خلاصه شده است.

گاهی اوقات، این اصطلاح برای دلالت بر کیفیت پایین هوای فشرده در مقایسه با هوای به اصطلاح «اویل فری» که توسط یک کمپرسور بدون روغن ارائه می‌شود، استفاده می‌شود.
اما در واقع هوای تصفیه‌شده از کیفیت بالاتری برخوردار است.

از نظر فنی، هوای فشرده اویل فری تا حد امکان به هوای فشرده بدون روغن نزدیک است.
همچنین سطح روغن کل را در سطوح هوای فشرده تا ۰٫۰۰۳ میلی گرم بر متر مکعب کاهش می دهد.
پس دستیابی به هوای فشرده اویل فری امکان پذیر است.

آیا کمپرسورهای اویل فری بدون تجهیزات تصفیه می توانند هوای بدون روغن را تضمین کنند؟

به سادگی نه.
بیایید به حقایق در مورد روغن در سیستم هوای فشرده نگاه کنیم.

آلودگی هوای محیط برای دستیابی به هوای فشرده اویل فری

آلودگی هوای محیط

کمپرسورهای هوا به طور مداوم حجم زیادی از هوای محیط را می کشند و آن را فشرده می کنند.
هوای محیط حاوی آلودگی هایی است که شامل روغن در فاز بخار (هیدروکربن ها و VOC) می شود.
از آنجایی که هوا فشرده می شود، آلودگی وجود ندارد و بنابراین متمرکز می شود.
حتی اگر سطوح بخارات روغن محیط کم بود، غلظت آن در هوای فشرده بیشتر است.
بدون بازبینی و اصلاح، این هوا می تواند در سیستم هوای فشرده و نقطه مصرف برای تولید روغن در فاز مایع، آئروسل و بخارات در هنگام کاربرد سرد و متراکم شود.

آلودگی ناشی از کمپرسور اویل فری

اکثر کمپرسورهای اویل فری، دارای روغن کمتر نیستند!
این کمپرسورها، برای گیربکس ها و یاتاقان ها به روغن لوبریکنت نیاز دارند.
در حالی که روغن در مراحل تراکم استفاده نمی شود، همچنان می تواند راه خود را در هوای فشرده پیدا کند.
سیستم های روغن نیاز به هواگیری دارند و فیلتر دریچه محفظه لنگ نمی تواند روغن لوبریکنت را از ورود به ورودی کمپرسور در فاز بخار متوقف کند.

کمپرسور هوای فشرده اویل فری از مهر و موم در اطراف یاتاقان ها هم استفاده می کند.
اما به دلیل سایش مهر و موم، در آنجا امکان عبور روغن و ورود به جریان هوای فشرده وجود دارد.

آلودگی موجود از قبل در سیستم لوله کشی توزیع

آلودگی موجود از قبل در سیستم

حتی اگر فرض کنیم که هوای فشرده خارج شده از کمپرسور هوای فشرده کاملاً عاری از روغن است (که اینطور نیست)، نمی توان تضمین کرد که دستیابی به هوای فشرده اویل فری قطعی است و در نقطه مصرف هم چنین باشد.
سیستم های لوله کشی آلودگی هایی مثل روغن و حتی آلودگی های پس از نصب کمپرسور جدید و سیستم تصفیه را ذخیره می کنند.
حتی برخی آلاینده‌ها می‌توانند بصورت پایه و همیشگی در برنامه و سیستم تولید هوای فشرده وجود داشته باشند، مگر اینکه در نقطه‌ای تصفیه شوند.

اگر ISO8573-1 کلاس ۱ یا کلاس ۰ برای روغن کل برای یک کاربرد مورد نیاز باشد، کاری معقولانه است که برای این کلاس در نقطه مصرف ارائه شود، نه در اتاق کمپرسور.
(در دستیابی به هوای فشرده اویل فری، این کار اغلب مقرون به صرفه تر نیز است).

کمپرسور اویل فری یا دستیابی به هوای فشرده اویل فری؟

شاید برای شما هم سوال باشد که برای محافظت از محصولات، فرآیندها و شهرت برند خود چه چیزی را باید مشخص کنم؟

بسیاری از تأسیسات تولیدی وجود دارند که در آنها هوای فشرده به طور مستقیم یا غیرمستقیم با تجهیزات تولید، محصولات یا مواد بسته بندی (به ویژه در صنایع غذایی، آشامیدنی، دارویی و الکترونیک) در تماس است.
در این موارد، آلاینده های هوای فشرده تصفیه نشده می تواند تأثیر جدی بر کیفیت محصول، ایمنی مصرف کننده و شهرت برند داشته باشد.

اشتباهات رایج با مشخصات واضح!

اشتباهات رایج در دستیابی به هوای فشرده اویل فری

امری غیر معمول نیست که سازندگان و حسابرسان در این صنایع اصرار کنند که یک کمپرسور اویل فری یا کمپرسور کلاس ۰ برای سیستم هوای فشرده نصب شود.
اغلب اوقات این باور اشتباه است که کمپرسور اویل فری، هوای فشرده بدون روغن یا بدون آلودگی را تضمین می کند.

جبران هزینه ها در دستیابی به هوای فشرده اویل فری

این مشخصات اغلب الزامات فیلتر هوای فشرده را کاهش می دهد (یا آنها را حذف می کند)؛
زیرا اعتقاد بر این است که هوای فشرده ارسال شده توسط کمپرسور اویل فری دارای آلاینده های کمتری است؛
یا در واقع عاری از آلودگی است.
این امر همچنین برای جبران هزینه اضافی کمپرسور اویل فری انجام می شود.

تغییر یک دستگاه به یک کمپرسور اویل فری می تواند هزینه زیادی را تحمیل کند که اغلب از قبل پنهان می شود.
مهمتر از همه، خود تحمیل قانون است.
هیچ قانون یا استانداردی برای هیچ صنعتی وجود ندارد که بگوید فقط کمپرسورهای اویل فری باید نصب شوند.
همچنین نمی توان گفت دستیابی به هوای فشرده اویل فری فقط با همین کمپرسورها امکان پذیر است.

مشخص کردن صحیح مسیر تولید در سیستم هوای فشرده

چیزی که باید مشخص شود «هوای فشرده اویل فری از لحاظ فنی» است؛
یعنی بر حسب کلاس ۱ استاندارد ISO8573-1:2010  برای کل روغن یا بر حسب کلاس ۰ استاندارد ISO8573-1:2010؛
یعنی (۰٫۰۰۳ mg/m³) برای کل روغن.
درک این نکته مهم است که برای دستیابی به هوای فشرده اویل فری ، می توان هم از کمپرسورهای اویل فری و هم از کمپرسورهای اویل اینجکت استفاده کرد.
متأسفانه، کمپرسورهای اویل اینجکت اغلب به دلیل ترس ناشی از کمپین های بازاریابی کمپرسور اویل فری و تصوراتی که قبلا ذکر شد، نادیده گرفته می شوند.

دستیابی به هوای فشرده اویل فری از لحاظ فنی چگونه است؟

تقریباً ۷۵ درصد از کمپرسورهای اسکرو صنعتی که در سطح جهان فروخته می‌شوند، اویل اینجکت هستند.
اینها معمولاً با تجهیزات تصفیه پایین دست (سپراتورهای آب و کوالسینگ فیلترها) برای تصفیه هوای فشرده و کاهش روغن در فاز مایع و آئروسل نصب می‌شوند.

دستیابی به هوای فشرده اویل فری از نظر فنی

برای کاربردهای حیاتی یک فیلتر جذب هم برای تصفیه بخارات روغن گنجانده خواهد شد.
گفته می‌شود هوای فشرده‌ای که به این روش بازبینی و اصلاح می‌شود، از نظر فنی بدون روغن خواهد بود.
با نصب تجهیزات تصفیه صحیح مطابق با ISO8573-1 (استاندارد بین المللی برای خلوص هوای فشرده) کلاس ۰ یا کلاس ۱ برای روغن توتال، دستیابی به هوای فشرده اویل فری امکان پذیر خواهد بود.

هنگام استفاده از کمپرسور اویل فری، اگر کاربر بخواهد به همان کیفیت هوای «اویل فری از لحاظ فنی» مطابق با ISO8573-1 کلاس ۰ یا کلاس ۱ برای روغن کل دست یابد، تجهیزات تصفیه مورد نیاز در پایین دست کمپرسور یکسان خواهد بود.
نصب تجهیزات تصفیه، تصفیه بخارات روغن کشیده شده به ورودی کمپرسور را تضمین می کند.
(از جمله بخاری که متراکم می شود و روغن مایع و آئروسل های روغن را تشکیل می دهد).

کجا می توان هوای فشرده بدون روغن را از نظر فنی مشخص کرد؟

بالاترین کیفیت هوای فشرده مورد نیاز خود را باید در کمپرسور خانه یا در نقطه مصرف مشخص کنم؟

برای دستیابی به هوای فشرده اویل فری ، نیاز به یک رویکرد دقیق برای طراحی سیستم داریم.
هر مشخصه کیفیت هوای فشرده باید تصفیه هوا در کمپرسور خانه (تا سطحی که لوله‌های توزیع را از آلودگی محافظت کند و هوای عمومی را تأمین کند) را میسر سازد.
همچنین باید شامل تصفیه اضافی در هر نقطه مصرف (برای محافظت از کاربردهای حیاتی) باشد.

تصفیه هوای فشرده و کاهش روغن

نکته مهم:

خلوص هوای کمپرسور خانه می تواند برابر با خلوص هوای مورد نظر (همانطور که در بالا نشان داده شده است).
یا با مشخصات پایین تر باشد.
همچنین برای دستیابی به هوای فشرده اویل فری ، تجهیزات تصفیه نقطه مصرف هم باید به مشخصات مورد نظر برسد.

بازبینی و اصلاح سیستم هوای فشرده فقط در کمپرسور خانه به هوای فشرده اجازه می دهد تا آلودگی های سیستم لوله کشی (شامل روغن، ذرات و میکروارگانیسم ها) را جذب کند.
همچنین خلوص هوای استاندارد ISO مشخص شده، فقط در آخرین فیلتر خواهد بود و نه در نقطه مصرف.

فیسبوک
توییتر
لینکدین
پینترست

ارسال نظر

آدرس الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود *