تست نقطه شبنم در شرکت مپنا لکوموتیو

استفاده از وسایل نقلیه ریلی بدون سیستم هوای فشرده در عمل غیر قابل تصور می باشد.

دسترسی به سیستم های ترمز قابل اعتماد در وسایل نقلیه ریلی با کمپرسورهای اسکرو امکان پذیر شده است.

وسایل نقلیه ریلی صرف نظر از این که به صورت لوکوموتیو ، واگن باری ، قطار شهری ، مترو  و … مورد استفاده قرار گیرند باید دارای سیستم ترمز قابل اطمینانی باشند. عموما سیستم ترمز وسایل نقلیه ریلی با استفاده از سیستم هوای فشرده کار می کند که توسط کمپرسورهای اسکرو  و یا در موارد نادر با استفاده از کمپرسورهای پیستونی تامین می شود. که این کمپرسورها با توجه به موقعیت نصب و کاربرد های آتها باید به صورت خاص برای این منظور طراحی گردد.

هوای فشرده در وسایل نقلیه ریلی

هوای فشرده ساده ترین سیال برای فعال سازی عمگرهای  مختلف سیستم های ترمز در وسایل نقلیه ریلی در سطح جهان می باشد. عموما هوای فشرده توسط یک کمپرسور نصب شده بر روی لوکوموتیو به صورت مجتمع یا یونیت های جدا تامین می شود. هوای فشرده از طریق مخزن هوای فشرده با استفاده از یک اتصال شلنگی به مصرف کننده  نهایی منتقل می شود. درهای واگن ها ، درهای خارجی ، سرویس های بهداشتی ، سیستم های پانتوگراف و سیستم تعلیق  از هوای فشرده بهره می برند. لازم به ذکر است که  سیستم ترمز وسایل نقلیه ریلی، تعیین کننده میزان هوای فشرده مورد نیاز در کل وسیله می باشد. در خطوط اصلی ریلی اروپا سیستم ترمز توسط یک سیستم الکترو پتوماتیک کنترل می شود.

کمپرسورهای اسکرو برای تولید هوای فشرده:

هوای فشرده مورد نیاز در وسایل نقلیه ریلی توسط یک کمپرسور پیستونی یا یک کمپرسور اسکرو روغنی تامین میشود. کمپرسورهای اسکرو به دلیل بالابودن راندمان خروجی و همچنین تولید صدای کمتر و به ویژه اشغال فضای کمتر نسبت به سایر کمپرسورها در وسایل نقلیه ریلی اولویت دارند. همچنین کمپرسورهای اسکرو هوای فشرده مورد نیاز برای شانت کردن لوکوموتیو ها را تولید می کنند، که آنها اغلب برای حرکت دادن یا کاهش سرعت قطارهای طولانی مورد استفاده قرار می گیرند. از طرف دیگر در مواقعی که میزان هوای فشرده مورد نیاز بالا نباشد، مثلا قطارهای شهری، کمپرسورهای پیستونی به صورت عمده ای کاربرد دارند.

کمپرسور معمولا هوای فشرده با حداکثر فشار ۸ تا ۱۰ بار را برای مخازن اصلی هوای لوکوموتیو تامین می کند در حالی که سیستم ترمز در واقع در فشار کمتر از ۵ بار کار می کند و هوای فشرده قبل از مصرف در شبکه هوای فشرده وسیله نقلیه فیلتر و خشک می شود.

به منظور دستیابی به موارد ذیل، عموما هوای فشرده مورد مصرف در وسایل نقلیه ریلی باید دارای کلاس کیفی [۲٫۲٫۲] مطابق با استاندارد  DIN ISO 8573-1  باشد:

  • – به منظور جلوگیری موثر از چگالش آب در تمامی قسمت های سیستم ترمز و همچنین جلوگیری از انجماد کلیه قطعات سیستم ترمز در شرایط محیطی زیر صفر در زمستان
  • – حصول اطمینان از عملکرد صحیح کلیه تجهیزات پنوماتیکی

هوای فشرده با کیفیت مذکور، با استفاده از یک چیدمان هوشمندانه که ترکیبی از فیلترهای هوا، آب و روغن، که  شامل طیفی از کلاس های استاندارد متفاوت می باشند، میسر می گردد.

همان طور که در متن بالا نیز به آن اشاره شده است، دمای نقطه شبنم در سیستم ترمز قطار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد و به همین منظور شرکت مذکور برای تست عملکرد صحیح درایر و فیلتراسیون موجود در سیستم هوای فشرده قطار از سنسور اندازه گیری نقطه شبنم FA 400  استفاده می کند. باتوجه به گذشت چند سال از کارکرد این تجهیز، به منظور صحه گذاری بر عملکرد صحیح تجهیز و همچنین کالیبراسیون سنسور FA 400  کارشناسان این شرکت در محل حاضر شدند که با توجه به مشاهدات و نتیجه تست انجام شده، مشخص گردید که علیرغم استفاده در شرایط محیطی نامناسب، مقادیر اندازه گیری شده از جمله نقطه شبنم، رطوبت نسبی و دمای هوای فشرده کاملا صحیح بوده و همچنین از تجهیز اندازه گیری پرتابل نقطه شبنم DP 510  به عنوان تجهیز مرجع جهت صحت عماکرد دستگاه مورد نظر استفاده گزدید که در بازه زمانی ۱۰ دقیقه، مقادیر ثبت شده و مشاهده گزارشات مربوطه در لینک ذیل امکان پذیر می باشد.

XTRA REPORT STATISTICS-MAPNA LOCOMOTIVE

با توجه به نتایج به دست آمده در پیوست، کلاس هوای فشرده آن مجموعه در خصوص پارامتر نقطه شبنم نزدیک به کلاس ۲ می باشد.

تنها عیب سیستم موجود عدم انتخاب سنسور مناسب می باشد؛ با عنایت به این موضوع که زمان تست فشار نقطه شبنم سیستم هوای فشرده هر قطار محدود می باشد و باید به سرعت انجام پذیرد، پیشنهاد می گردد از تجهیزات پرتابل نظیر DP 500 یا DP 510 جهت اندازه گیری استفاده شود که با توجه به اهمیت زمانی، تجهیزات مذکور از سرعت و دقت بالاتری نسبت به تجهیزات اندازه گیری نقطه شبنم ثابت نظیر FA 400 و یا FA 500 در اندازه گیری برخوردار می باشند.

فیسبوک
توییتر
لینکدین
پینترست

ارسال نظر

آدرس الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود *